poniedziałek, 3 lutego 2014

Akt w fotografii

Akt jest specyficzną formą sztuki fotograficznej. Ze względu na sposób pokazania obiektu może on być odbierany w sposób dwuznaczny, niezgodny z moralnością i normami społecznymi, dlatego fotograf podejmujący się tego zadania musi wykazać się ogromnym wyczuciem tematu i granicy pomiędzy sztuka a pornografią. Ukazanie nagiego ciała może być piękne albo wulgarne, zależnie od podejścia. Sztuka w akcie jest takie operowanie pozą, cieniem i barwą, aby pokazać tylko tyle ile wymaga sztuka a ukryć to, co ma zostać ukryte. Nie sztuka jest zrobić zdjęcie nagiej postaci. Sztuka jest takie jej przedstawienie, aby swoja nagością zachwycała. Na widok dobrze wykonanego aktu odbiorca powinien mieć skojarzenia wyłącznie estetyczne. Poza tym istnieje jeszcze problem odpowiedniego kontaktu pomiędzy modelem a fotografem. Aby zdjęcie wyszło dobrze model lub modelka musi odczuwać swobodę i zaufanie do twórcy. Nagość z reguły ogranicza i zawstydza a to nie sprzyja swobodnej postawie i wykonywaniu poleceń fotografującego. Tworzenie aktów wymaga pewnej dojrzałości i z pewnością nie jest przeznaczone dla początkujących. 


 

Lampy błyskowe

Dostępne są różne modele i marki lamp. Najtańsze nie mają elektronicznej regulacji mocy błysku, co może powodować jego pewną niestabilność - na szczęście zazwyczaj nie wpływa to znacząco na jakość zdjęcia. Wiele z tych lamp nie zapewnia również płynnej regulacji mocy błysku czy też mocy światła pilotującego. Na szczęście są to drobne trudności, które można łatwo pokonać przy odrobinie wprawy.

Końcówki modelujące światło

Najważniejszym elementem wyposażenia studia są tak naprawdę właśnie końcówki modelujące. To one odpowiadają za jakość światła i możliwości kreacji obrazu. Należy tylko pamiętać, że lampy różnych producentów mogą mieć różne systemy mocowania, co w praktyce oznacza, że zakupione końcówki mogą pasować nie do wszystkich lamp.

Softboksy

Softboksy są dostępne w różnych kształtach i rozmiarach, od bardzo małych powierzchni (np. 40×60 cm) do ogromnych, o przekątnej przekraczającej półtora metra. Działanie poszczególnych rodzajów softboksów prezentują zdjęcia i ilustracje poniżej. Należy zauważyć, że softboksy o dużej powierzchni wymagają stosowania lamp o większej mocy. Jeśli chodzi o mnie, korzystam z dwóch rodzajów lamp - o mocy 300 Ws i 600 Ws, przy czym lamp o większej mocy używam głównie z dużymi softboksami, rozświetlam nimi białe tło.

Notatka

Większość lamp produkcji chińskiej wyposażona jest w mocowanie Bowensa. Niestety, zdarza się, że mocowanie w lampach dwóch różnych firm tylko teoretycznie jest kompatybilne - dokładnie z taką sytuacją spotkałem się, usiłując zamocować softbox CY na lampach Fighter - dlatego też przed zakupem lampy innej marki warto jest zwyczajnie przymierzyć do niej posiadane końcówki. W przypadku lamp marki Fighter mogą się również pojawić różnice między lampami starszymi i nowszymi, utrudniające bądź uniemożliwiające korzystanie z niektórych końcówek studyjnych.








http://www.e-fotografia.net/
http://www.swiataktu.pl/fotografia-aktu-wyposazenie-studia-fotograficznego-praktyczny-poradnik-246.html
 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz