Rynek reklamowy to jeden
z najbardziej wymagających odbiorców fotografii. Początkującym fotografom
niezwykle ciężko z powodzeniem na nim konkurować.
Kompozycja zwarta
W fotografii studyjnej przedmiotu praktycznie
każda składowa zdjęcia musi być przemyślana i kontrolowana, nie ma tu
miejsca na przypadkowość. Dotyczy to zarówno kompozycji, kąta widzenia, kadru,
jak i światła. Najczęściej właśnie od kompozycji zaczynamy, a na
ustawieniu światła kończymy pierwszy etap sesji. Potem zostaje już tylko
naświetlanie i postprodukcja materiału, najczęściej w programie Adobe
Photoshop.
Po co przyciemniać
Low key, „niski klucz” tak właśnie po polsku określamy
technikę pozwalającą uzyskać zdjęcie z przewagą ciemnych tonów.
W uproszczeniu oznacza to fotografowanie czarnego na czarnym. W wypadku „wysokiego klucza” (high key)
jest dokładnie na odwrót.
Jaki cel pragną osiągnąć twórcy reklam stosujący ten
mroczny rodzaj zdjęć? W fotografii reklamowej technikę „niskiego klucza”
najczęściej wykorzystuje się dla podkreślenia luksusowego charakteru prezentowanego
produktu. Czasem są to samochody, czasami jest to biżuteria, np. zegarki.
Niezwykle często z owej techniki korzystają producenci alkoholi,
szczególnie takich jak whiskey i koniaki. W tego typu zdjęciach
zwykle nie wystarcza proste oświetlenie. Aby wydobyć obrys przedmiotu,
doświetlić etykietę, pokazać kolor płynu oraz podkreślić detale i fakturę
produktu, potrzeba kilku źródeł światła.
Outline
Co zrobić, aby przedmioty przezroczyste (np. szklanki)
lub ciemne nie zlewały się z tłem? Potrzebne jest światło obrysowujące,
które stworzy jasne bliki na krawędziach fotografowanych obiektów. Widać to
doskonale na prezentowanych zdjęciach. Takie światło pozwala widzowi na
pierwszy rzut oka rozpoznać kształty produktów. Tego typu obrys określa się
mianem outline’u.
Jak go uzyskać? Stawiając źródło światła
w kontrze, czyli tak, by świeciło na kompozycję od strony tła. Należy przy
tym pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, światło to nie powinno znaleźć
się w kadrze, a tylko blisko jego krawędzi. Po drugie, nie powinno
padać bezpośrednio na obiektyw. Warto więc użyć osłony przeciwsłonecznej,
a nawet dodatkowo wysłonić obiektyw kawałkami czarnej tektury.
Doświetlamy plan
Oczywiście w zdjęciach reklamowych sam obrys to
zbyt mało. Zdjęcie takie, choć może i ciekawe, nie ma żadnej wartości
reklamowej. Musimy jeszcze doświetlić kilka elementów. Koniecznie trzeba
pokazać etykietę, ale nie zaszkodzi też kilka blików na szkle, uwypuklających
kształt i fakturę. Nie obejdzie się też bez podświetlenia tła w celu
wydobycia koloru płynu.
http://www.szerokikadr.pl/poradnik/fotografia-reklamowa-dlaczego-tu-tak-ciemno-czyli-ksztalt-i-przezroczystosci-w-niskim-kluczu-czesc-1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz