wtorek, 7 stycznia 2014

Fotografia reklamowa

Rynek reklamowy to jeden z najbardziej wymagających odbiorców fotografii. Początkującym fotografom niezwykle ciężko z powodzeniem na nim konkurować.


Kompozycja zwarta
W fotografii studyjnej przedmiotu praktycznie każda składowa zdjęcia musi być przemyślana i kontrolowana, nie ma tu miejsca na przypadkowość. Dotyczy to zarówno kompozycji, kąta widzenia, kadru, jak i światła. Najczęściej właśnie od kompozycji zaczynamy, a na ustawieniu światła kończymy pierwszy etap sesji. Potem zostaje już tylko naświetlanie i postprodukcja materiału, najczęściej w programie Adobe Photoshop.


Po co przyciemniać
Low key, „niski klucz” tak właśnie po polsku określamy technikę pozwalającą uzyskać zdjęcie z przewagą ciemnych tonów. W uproszczeniu oznacza to fotografowanie czarnego na czarnym.  W wypadku „wysokiego klucza” (high key) jest dokładnie na odwrót.
Jaki cel pragną osiągnąć twórcy reklam stosujący ten mroczny rodzaj zdjęć? W fotografii reklamowej technikę „niskiego klucza” najczęściej wykorzystuje się dla podkreślenia luksusowego charakteru prezentowanego produktu. Czasem są to samochody, czasami jest to biżuteria, np. zegarki. Niezwykle często z owej techniki korzystają producenci alkoholi, szczególnie takich jak whiskey i koniaki. W tego typu zdjęciach zwykle nie wystarcza proste oświetlenie. Aby wydobyć obrys przedmiotu, doświetlić etykietę, pokazać kolor płynu oraz podkreślić detale i fakturę produktu, potrzeba kilku źródeł światła.


Outline
Co zrobić, aby przedmioty przezroczyste (np. szklanki) lub ciemne nie zlewały się z tłem? Potrzebne jest światło obrysowujące, które stworzy jasne bliki na krawędziach fotografowanych obiektów. Widać to doskonale na prezentowanych zdjęciach. Takie światło pozwala widzowi na pierwszy rzut oka rozpoznać kształty produktów. Tego typu obrys określa się mianem outline’u.
Jak go uzyskać? Stawiając źródło światła w kontrze, czyli tak, by świeciło na kompozycję od strony tła. Należy przy tym pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, światło to nie powinno znaleźć się w kadrze, a tylko blisko jego krawędzi. Po drugie, nie powinno padać bezpośrednio na obiektyw. Warto więc użyć osłony przeciwsłonecznej, a nawet dodatkowo wysłonić obiektyw kawałkami czarnej tektury.


Doświetlamy plan
Oczywiście w zdjęciach reklamowych sam obrys to zbyt mało. Zdjęcie takie, choć może i ciekawe, nie ma żadnej wartości reklamowej. Musimy jeszcze doświetlić kilka elementów. Koniecznie trzeba pokazać etykietę, ale nie zaszkodzi też kilka blików na szkle, uwypuklających kształt i fakturę. Nie obejdzie się też bez podświetlenia tła w celu wydobycia koloru płynu.



http://www.szerokikadr.pl/poradnik/fotografia-reklamowa-dlaczego-tu-tak-ciemno-czyli-ksztalt-i-przezroczystosci-w-niskim-kluczu-czesc-1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz